SON DAKİKA

ADEM VE HAVANIN GÖBEK DELİĞİ İMGESİ

Bu haber 12 Ekim 2018 - 19:40 'de eklendi ve 88.030 kez görüntülendi. kez görüntülendi.

İbranilerin dini olarak bilinen tek tanrılı inanışla birlikte, Âdem ve Havva üzerinde birçok araştırma yapılmış ve her dönemde ilgi çekmiş ve yorumlanmıştır.

Kutsal kitaplarda Adem ve Havva’nın yaratılışı  göz önüne alınarak ünlü sanatçılar katakomplarda Bizans minyatürlerinde, mozaiklerinde ve fresklerde grevür ve tablolarda  çoğunda göbek deliği vardır bazılarında yoktur. William de Brailes,1230 yılında  Havva’nın yaradılışını, Adem ve Havva’nın Cennetten Kovulma sahnelerini önce el yazmalarında işlemiştir.

William de Brailes, Havva’nın yaratılması,1230

Osmanlı minyatürlerinde bile Kuran’da Havva’nın kaburgadan yaratıldığı yazdığı halde göbek deliği bazı  minyatürlerde işlenmiştir.

Kalender Paşa 1590-1617, Tekniği Minyatür olan bu eserde, Topkapı Saray Müzesinde bulunmaktadır.

Osmanlı dönemi Minyatürlerinde Havva’nın göbek deliği işlenmiştir. Batılı sanat ustalarından teknik olarak gölge ve perspektif öğrenilmiş, Adem ve Havva minyatürü,  Kalender  Paşa tarafından  Cennet’ten kovulması sahnesi  Falname olarak     kendine özgü biçimlenmiştir

Halbuki insan oğlu bilindiği gibi anne karnında kordonla beslenir ve doğduğu zaman kordon kesilir anneyle beslenme ilişkiside kesilir.

Her insanın göbeğinde kesilmiş kordonun izi vardır göbek deliği olarak görülmektedir. Doğumdan sonra göbek bağı kesilir ve anne den ayrılır. Artık bebeğin beslenme yolu ağızdan olmaktadır. Bu göbekteki açıklık zamanla kapanır ve belirli bir iz bırakmaktadır.

Fakat Adem ve Havva bu şekilde gelişmediğini, Tanrı’nın Adem ve Havva’yı olgun bir biçimde yarattığını,  görmekteyiz. Adem topraktan yaratılmış ve ruh üflenmiştir. Havva ise onun kaburgasından yaratılmış, doğrulmamıştır. Anne tarafından beslenmediği için, kordon bağları yoktur. Bu sebepten dolayı Adem ve Havva’ nın  göbek deliği olması imkansızdır. Göbek deliğinin resimlerde işlenme sebebi, insanların yadırgamaması için olduğu düşünülmektedir. Seyirci üzerinde simülasyon etkisinin bozulmaması ve bedenleriyle ilişkilendiremedikleri Adem ve Havva’yı   algısal olarak yadırgamaması için sanatçıların büyük bir kısmı olayan göbek deliğini var olarak  işlemiştir.

Michelangelo Tanrının Adem  ve Havva’nın yaradılış sahnelerini detaylı şekilde işlerken bu imgeyi göz ardı etme sebebi ancak bu şekilde açıklanabilir.

12-13.yy ait anonim Montreale Katedrali, Sicilya’daki Mozaik resimde, Resmin üst kısmında “Adem derin uykudayken Tanrı iki kaburgasını aldı ve Havva’yı yarattı” cümlesi okunmaktadır.

1130-1140(12.yy).  Anonim , Havva’nın yaradılışını anlatan resimde Mozaik, Palermo Şapelin  mozaiklerinde, Yaradılış konusu işlenmektedir. Resmin konusu cennette olan Adem in yalnız kalmaması için Havva nın yaradılışı anlatılmaktadır. Arka fonda bir Bizans resim geleneği olan altın yaldız kullanılmıştır.

Paolo Ucello 1397-1475, Adem’in Yaradılışı adlı eseri,1432 tarihli, Fresk tekniğinde, St. Maria Novella Avlu’sunda bulunmaktadır.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564)’nin, Âdem’in Yaratılışı  adlı bu eseri, 1511 tarihlidir. Yağlı boya fresk tekniğinde, 4,8 m X 2,3 m ölçülerinde, Sistine Şapeli’nde bulunmaktadır.

Michelangelo Buonarroti Simoni (1475-1564)’nin, Havva’nın Yaradılışı, adlı eseri, Yağlı Boya Fresk, tekniğinde,640x 449 cm ölçülerindedir.Sistin Şapeli’nde bulunmaktadır.

Carlo Francesca Nuvolone (1609-1661)’nun, Havva’nın Yaratılması adlı eseri,1662 tarihinde, 182×194 cm ölçülerinde,Tuval üzerine yağlı boya tekniğinde yapılmıştır. Londra, Dulwich Picture Galeride, bulunmaktadır.

Carlo Francesca Nuvolone, resimlerinde genellikle dini konuları işlemektedir. Havva’nın yaradılışını konu alan bu eserinde kutsal kitaba bağlı kalarak Adem uyurken sol kaburgasından yaratıldığını resmetmiş fakat göbek deliğini yadırganmaması  amacı ile işlemektedir.

Jan Van Scorel (1495- 1562)’in Adem ve Havva adlı eseri,1540 tarihinde, Pano ahşap üzerine tempera tekniğinde yapılmıştır. Londra’da Johny Van Haeften Galerisinde bulunmaktadır.

Scorel, figürlerinde özellikle göbek çukur izinin olmadığını göstermektedir. Sanatçı kutsal kitaba bağlı  kalarak, figürleri göbek deliksiz işlemiştir. Adem Tanrı tarafından nefes üflenerek,  Havva ise onun kaburgasından eş olarak yaratılmıştır. Göbek deliklerinin olması mümkün olmadığını, kendilerini taşıyan kordonla beslenip bağlı kaldığı bir anne olmadığı için kordonun kesilmesi sonucu oluşan bu izin olmadığı kanaatindedir.. Yaradılış sahnelerine bir gönderme olarak bu şekilde işlediği düşünülmektedir.

Jan Van Scorel’in de içinde bulunduğu bir kısım ressamlar, yaptıkları ‘’Adem ve Havva’nın’’ resimlerinde her iki figürü karınları düz, göbek delikleri olmayan ama biraz mideli olarak çizmişlerdir. Bu özellikle Havva’da belirtilmiş olup onun tüm insanlığın annesi olup doğurganlığına vurgu yapmış olmaktadır.

Hendrik Bles (1510-1555)’in, Cennet adlı bu eseri,1550 tarihinde, Ahşap Panel üzerine yağlıboya tekniğinde, 46.5×45.5cm ölçülerindedir, Rijks Müzesi Amsterdam’da bulunmaktadır. İlk defa Havva’nın kaburgadan yaratıldığına bu kadar net bir gönderme yapıp Solda Adem uyurken kırmızı pelerinle tasvirlenen Tanrı’nın kaburga kemiğinin üzerine sadece bir baş olarak elinde Havva’nın başını tuttuğu görülmektedir.

Seda Özlem Özgöz’ün 2015 tarihli, ölçüleri: 71x181cm, Tual Üzerine Yağlı Boya tekniğinde yapılmıştır.

Rönesans  anlam içeriğiyle, kendine getireceği yeniliğe, fakat bu yeniliğin belirsizliğine  Barok ifadesiyle yüzüne yansıtmıştır.

Barok, anlam içeriği olarak bozulmuş İnci  demektir. Tüm eserlerde Adem koyu ten, Havva  bir inci görünümü olarak özellikle beyaz olarak işlenmiştir.

Yüzünün bir tarafı, Cennette olmanın huzuru, mutluluğu, gözlerindeki ışığa ve dudak uçlarına, Cennetten kovulmanın hüznü, endişe ,korku,gelecek kaygısı ve  göz yaşı  ise  yüzünün diğer tarafına işlenmiştir.

Havva’nın göbek deliği imgesi eserinde amaç,  Resmin her iki yanındaki karşıtlıkları, İki farklı dönemin bakış açısı aynı resim üzerinde işlenmeye, Rönesans ve Barok etkisini seyirciye bir tabloda yansıtmaya çalışmaktır.  Her iki sanat döneminin baskın yaklaşımları olan çizgisellik (Rönesans) ve gölgesellik (Barok) aynı kompozisyonda bir arada kapalı veya yapay mekan algısı, Neo-Klasisizm etkisi verilmeye çalışılmıştır.

Havva’nın  masumiyeti, pişmanlığı, utancı, kendini sakınma, endişe ve ürkme  hissiyatı gerek yüz ifadesi gerekse bakışlarıyla işlenmeye çalışılmıştır.

Beden üzerinde yansıyan ışık, perspektif olgusu,modle renklerle boyut vermek  ve gölge etkisi figürlerin hacmini vurgulayarak gerçekçi bir görünüm kazandırmaktadır. Havva’nın göbek deliği imgesinde, özellikle ışık o bölgede yoğun bir şekilde görülmektedir. Havva figürünün gerçekçi bir ten görünümü kazanmaması soft bir görünüm sağlamak için özellikle uygulanmamıştır. Tendeki duruluk özellikle fırça darbelerinin olmaması tamamen boyanın tuval üzerinde karıştırılıp parmakla yayılmasının etkisidir. Bakışlarının seyirciyle yüzleşmesi yüzünün iki tarafının,iki dönemin etkisiyle işlenmesi  amaçlanmıştır.

İbranilerin dini olarak bilinen tek tanrılı inanışla birlikte, Âdem ve Havva üzerinde birçok araştırma yapılmış ve her dönemde ilgi çekmiş ve yorumlanmıştır.

Kutsal kitaplarda Adem ve Havva’nın yaratılışı  göz önüne alınarak ünlü sanatçılar katakomplarda Bizans minyatürlerinde, mozaiklerinde ve fresklerde grevür ve tablolarda  çoğunda göbek deliği vardır bazılarında yoktur. William de Brailes,1230 yılında  Havva’nın yaradılışını, Adem ve Havva’nın Cennetten Kovulma sahnelerini önce el yazmalarında işlemiştir.

William de Brailes, Havva’nın yaratılması,1230

Osmanlı minyatürlerinde bile Kuran’da Havva’nın kaburgadan yaratıldığı yazdığı halde göbek deliği bazı  minyatürlerde işlenmiştir.

Kalender Paşa 1590-1617, Tekniği Minyatür olan bu eserde, Topkapı Saray Müzesinde bulunmaktadır.

Osmanlı dönemi Minyatürlerinde Havva’nın göbek deliği işlenmiştir. Batılı sanat ustalarından teknik olarak gölge ve perspektif öğrenilmiş, Adem ve Havva minyatürü,  Kalender  Paşa tarafından  Cennet’ten kovulması sahnesi  Falname olarak     kendine özgü biçimlenmiştir

Halbuki insan oğlu bilindiği gibi anne karnında kordonla beslenir ve doğduğu zaman kordon kesilir anneyle beslenme ilişkiside kesilir.

Her insanın göbeğinde kesilmiş kordonun izi vardır göbek deliği olarak görülmektedir. Doğumdan sonra göbek bağı kesilir ve anne den ayrılır. Artık bebeğin beslenme yolu ağızdan olmaktadır. Bu göbekteki açıklık zamanla kapanır ve belirli bir iz bırakmaktadır.

Fakat Adem ve Havva bu şekilde gelişmediğini, Tanrı’nın Adem ve Havva’yı olgun bir biçimde yarattığını,  görmekteyiz. Adem topraktan yaratılmış ve ruh üflenmiştir. Havva ise onun kaburgasından yaratılmış, doğrulmamıştır. Anne tarafından beslenmediği için, kordon bağları yoktur. Bu sebepten dolayı Adem ve Havva’ nın  göbek deliği olması imkansızdır. Göbek deliğinin resimlerde işlenme sebebi, insanların yadırgamaması için olduğu düşünülmektedir. Seyirci üzerinde simülasyon etkisinin bozulmaması ve bedenleriyle ilişkilendiremedikleri Adem ve Havva’yı   algısal olarak yadırgamaması için sanatçıların büyük bir kısmı olayan göbek deliğini var olarak  işlemiştir.

Michelangelo Tanrının Adem  ve Havva’nın yaradılış sahnelerini detaylı şekilde işlerken bu imgeyi göz ardı etme sebebi ancak bu şekilde açıklanabilir.

12-13.yy ait anonim Montreale Katedrali, Sicilya’daki Mozaik resimde, Resmin üst kısmında “Adem derin uykudayken Tanrı iki kaburgasını aldı ve Havva’yı yarattı” cümlesi okunmaktadır.

1130-1140(12.yy).  Anonim , Havva’nın yaradılışını anlatan resimde Mozaik, Palermo Şapelin  mozaiklerinde, Yaradılış konusu işlenmektedir. Resmin konusu cennette olan Adem in yalnız kalmaması için Havva nın yaradılışı anlatılmaktadır. Arka fonda bir Bizans resim geleneği olan altın yaldız kullanılmıştır.

Paolo Ucello 1397-1475, Adem’in Yaradılışı adlı eseri,1432 tarihli, Fresk tekniğinde, St. Maria Novella Avlu’sunda bulunmaktadır.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564)’nin, Âdem’in Yaratılışı  adlı bu eseri, 1511 tarihlidir. Yağlı boya fresk tekniğinde, 4,8 m X 2,3 m ölçülerinde, Sistine Şapeli’nde bulunmaktadır.

Michelangelo Buonarroti Simoni (1475-1564)’nin, Havva’nın Yaradılışı, adlı eseri, Yağlı Boya Fresk, tekniğinde,640x 449 cm ölçülerindedir.Sistin Şapeli’nde bulunmaktadır.

Carlo Francesca Nuvolone (1609-1661)’nun, Havva’nın Yaratılması adlı eseri,1662 tarihinde, 182×194 cm ölçülerinde,Tuval üzerine yağlı boya tekniğinde yapılmıştır. Londra, Dulwich Picture Galeride, bulunmaktadır.

Carlo Francesca Nuvolone, resimlerinde genellikle dini konuları işlemektedir. Havva’nın yaradılışını konu alan bu eserinde kutsal kitaba bağlı kalarak Adem uyurken sol kaburgasından yaratıldığını resmetmiş fakat göbek deliğini yadırganmaması  amacı ile işlemektedir.

Jan Van Scorel (1495- 1562)’in Adem ve Havva adlı eseri,1540 tarihinde, Pano ahşap üzerine tempera tekniğinde yapılmıştır. Londra’da Johny Van Haeften Galerisinde bulunmaktadır.

Scorel, figürlerinde özellikle göbek çukur izinin olmadığını göstermektedir. Sanatçı kutsal kitaba bağlı  kalarak, figürleri göbek deliksiz işlemiştir. Adem Tanrı tarafından nefes üflenerek,  Havva ise onun kaburgasından eş olarak yaratılmıştır. Göbek deliklerinin olması mümkün olmadığını, kendilerini taşıyan kordonla beslenip bağlı kaldığı bir anne olmadığı için kordonun kesilmesi sonucu oluşan bu izin olmadığı kanaatindedir.. Yaradılış sahnelerine bir gönderme olarak bu şekilde işlediği düşünülmektedir.

Jan Van Scorel’in de içinde bulunduğu bir kısım ressamlar, yaptıkları ‘’Adem ve Havva’nın’’ resimlerinde her iki figürü karınları düz, göbek delikleri olmayan ama biraz mideli olarak çizmişlerdir. Bu özellikle Havva’da belirtilmiş olup onun tüm insanlığın annesi olup doğurganlığına vurgu yapmış olmaktadır.

Hendrik Bles (1510-1555)’in, Cennet adlı bu eseri,1550 tarihinde, Ahşap Panel üzerine yağlıboya tekniğinde, 46.5×45.5cm ölçülerindedir, Rijks Müzesi Amsterdam’da bulunmaktadır. İlk defa Havva’nın kaburgadan yaratıldığına bu kadar net bir gönderme yapıp Solda Adem uyurken kırmızı pelerinle tasvirlenen Tanrı’nın kaburga kemiğinin üzerine sadece bir baş olarak elinde Havva’nın başını tuttuğu görülmektedir.

Seda Özlem Özgöz’ün 2015 tarihli, ölçüleri: 71x181cm, Tual Üzerine Yağlı Boya tekniğinde yapılmıştır.

Rönesans  anlam içeriğiyle, kendine getireceği yeniliğe, fakat bu yeniliğin belirsizliğine  Barok ifadesiyle yüzüne yansıtmıştır.

Barok, anlam içeriği olarak bozulmuş İnci  demektir. Tüm eserlerde Adem koyu ten, Havva  bir inci görünümü olarak özellikle beyaz olarak işlenmiştir.

Yüzünün bir tarafı, Cennette olmanın huzuru, mutluluğu, gözlerindeki ışığa ve dudak uçlarına, Cennetten kovulmanın hüznü, endişe ,korku,gelecek kaygısı ve  göz yaşı  ise  yüzünün diğer tarafına işlenmiştir.

Havva’nın göbek deliği imgesi eserinde amaç,  Resmin her iki yanındaki karşıtlıkları, İki farklı dönemin bakış açısı aynı resim üzerinde işlenmeye, Rönesans ve Barok etkisini seyirciye bir tabloda yansıtmaya çalışmaktır.  Her iki sanat döneminin baskın yaklaşımları olan çizgisellik (Rönesans) ve gölgesellik (Barok) aynı kompozisyonda bir arada kapalı veya yapay mekan algısı, Neo-Klasisizm etkisi verilmeye çalışılmıştır.

Havva’nın  masumiyeti, pişmanlığı, utancı, kendini sakınma, endişe ve ürkme  hissiyatı gerek yüz ifadesi gerekse bakışlarıyla işlenmeye çalışılmıştır.

Beden üzerinde yansıyan ışık, perspektif olgusu,modle renklerle boyut vermek  ve gölge etkisi figürlerin hacmini vurgulayarak gerçekçi bir görünüm kazandırmaktadır. Havva’nın göbek deliği imgesinde, özellikle ışık o bölgede yoğun bir şekilde görülmektedir. Havva figürünün gerçekçi bir ten görünümü kazanmaması soft bir görünüm sağlamak için özellikle uygulanmamıştır. Tendeki duruluk özellikle fırça darbelerinin olmaması tamamen boyanın tuval üzerinde karıştırılıp parmakla yayılmasının etkisidir. Bakışlarının seyirciyle yüzleşmesi yüzünün iki tarafının,iki dönemin etkisiyle işlenmesi  amaçlanmıştır.

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
UA-19473271-8